Met haar slim laadplein te Oostende, uitgebaat door groenestroomhandelaar YUSO slaat CRAS drie vliegen in één klap! De energiefactuur voor CRAS wordt sterk gereduceerd door het stuur algoritme van de batterij in combinatie met een dynamische stroomcontract, de piekstromen op de site worden binnen de perken gehouden en tot slot draagt de ganse site bij aan het evenwicht op het Belgische stroomnet.
We klopten eens aan bij CRAS en YUSO voor een stand van zaken.
Een duidelijke keuze voor duurzaamheid
De naam CRAS is goed bekend in België en daarbuiten. Het familiebedrijf uit Waregem is al meer dan 140 jaar actief in de houtsector. Het is tevens een bedrijf dat duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel draagt. Dit heeft niet alleen te maken met de natuurlijke oorsprong van het product hout zelf: CRAS was ook altijd een voorloper op het vlak van de vergroening van haar energiehuishouding en investeerde reeds in de vroege jaren 2008 in eigen productie, bijvoorbeeld op haar hoofdsite te Waregem (Industrielaan) waar indertijd één van de grootste zonne-energie installaties van Vlaanderen werd gebouwd; pionierswerk dus.
Intussen is CRAS als groep verder gegroeid, zowel organisch als door middel van gerichte overnames in de sector. Recent werd een nieuwe vestiging gebouwd uit eigen houtskeletbouw (HSB) in Oostende, per adres John Cordierlaan, vlakbij de afrit van de E40. Daar beschikt de groep CRAS sedert vorig jaar over een toonaangevende toonzaal samen met een bijhorende opslagplaats. Als je eens een virtueel kijkje wil nemen in deze vestiging dan kan dit hier. Mee met de tijd voorzag CRAS in Oostende tevens in AC laadpalen voor haar groeiende bedrijfsvloot aan elektrische wagens, alsook in een PV-installatie van ongeveer 90 kWp aan zonnepanelen.
Een snellaad plein met extra’s
Nu had CRAS op haar terrein in Oostende nog plaats voor een publiek laadplein voorzien van snelladers… “Uiteindelijk dachten we om deze intentie eerst aan te kaarten met YUSO, die al enige tijd onze partner is inzake energie”, zegt CRAS COO Hendrik D’hont. “Het positieve antwoord van YUSO liet niet lang op zich wachten, en een eerste model van samenwerking werd uitgewerkt”, voegt Hendrik er nog aan toe. Het idee was om het laadplein te voorzien van twee 150 kW snelladers, samen met een grote batterij die de energiestromen op de site optimaliseert.
“Op onze site hebben we een aansluiting van 250 kVA ter beschikking, terwijl de types snelladers al gauw 150 kW per stuk vergen”, zegt Hendrik. “Twee stuks snelladers van 150 kW betekenden dus dat het aansluitvermogen theoretisch reeds overschreden kon zijn bij volle bezetting van vier wagens”. De batterij werd daarom geconcipieerd om in het verschil te voorzien tussen het aansluitvermogen van 250 kVA en de maximale nood aan laadstroom 300 kW. “Met behulp van de batterij kunnen wij ook de overtollige zonne-energie afkomstig van de 225 panelen op het dak zelf hergebruiken, ofwel voor het gebouw of voor de laadpalen”, voegt Hendrik er aan toe. “Tot slot draagt de batterij ook bij aan de stabilisatie van het stroomnet”.
Batterijen en Snelladers: Drie vliegen in een klap!
De laatste jaren is er steeds meer interesse van bedrijven in batterijsystemen. De energiecrisis van het voorbije jaar heeft de noodzaak van energiebesparende maatregelen alleen maar aangescherpt en bovendien drijft de fiscaliteit van bedrijfswagens de shift naar meer elektrische voertuigen (EV’s) in de bedrijfsvloot. Deze twee evoluties hebben dan wel tot gevolg dat er steeds vaker een onevenwicht is tussen de ogenblikken wanneer energie uit hernieuwbare bronnen zon- en wind wordt geproduceerd en het tijdstip waarop deze voornamelijk verbruikt wordt. Als gevolg zijn er soms sterke variaties in de prijzen van stroom op het net afhankelijk als er teveel of te weinig productie is uit zon en wind. Laat het benutten van dergelijke schommelingen in prijs nu net de sterkte zijn van een batterijsysteem en je hebt een plan!
Om EV’s van laadstroom te voorzien moeten de komende jaren in ijltempo snelladers worden gebouwd in België en alle andere Europese landen. In tegenstelling tot AC laders verkort het laadproces bij een snellader drastisch door het feit dat er direct op de batterij wordt geladen. Batterijen zijn bronnen van gelijkstroom (DC: Direct Current) en meestal is de referentiespanning voor EV’s 400 V. De twee snelladers op het laadplein in Oostende laten het gelijktijdig laden van twee EV’s toe, met een maximumvermogen van 150 kW. Dat betekent dat je 100 kWh auto batterij volledig kan geladen worden in minder dan 40 minuten, wat typisch goed is voor tussen de 400 en 500 km rijbereik. Al is het wel zo dat de typische laadbeurt korter is doordat het noodzakelijk aantal kilometer minder is dan 500 km op een typische werkdag.