Nieuws op het heetst van de naald…
Deze week besliste de federale regering over de maatregelen ter vergroening van het wagenpark aan bedrijfswagens in ons land. De meerderheid van de Belgische wagens zijn bedrijfswagens en een aangepaste fiscaliteit in het voordeel van Elektrische Voertuigen (EV’s) zal naar verwachting een sterke impuls geven in de richting van meer elektrische bedrijfswagens op onze wegen. De federale regering besliste over een pakket aan maatregelen die deze belangrijke trend moeten ondersteunen. We zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje.
2026 begint vandaag
Binnen vijf jaar biedt de regering enkel nog fiscaal gunstige regimes voor elektrische bedrijfswagens. Bedrijfswagens zijn vandaag voor de werkgever deels fiscaal aftrekbaar en deze aftrekbaarheid is al een tijd gerelateerd aan de CO2 uitstoot van de wagen zelf. Hoe lager de CO2 uitstoot, hoe meer kosten van de wagen in mindering kunnen worden gebracht van de bedrijfsbelasting.
Zo ontstond ook het tijdelijke scenario waarbij hybride wagens (auto’s die zowel van een verbrandings- als elektrische motor zijn voorzien) een fiscaal gunstregime genoten. Met de nieuwe maatregelen wil de regering bedrijven stimuleren om voor koolstofemissievrije personenwagens te kiezen. Concreet wordt vanaf 2023, dus binnen twee jaar, de aftrekbaarheid van nieuwe bestelde personenwagens die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, onderworpen aan een degressief fiscaal regime. Vanaf 2026 zullen wagens die CO2 uitstoten op die manier niet meer fiscaal aftrekbaar zijn.
Hoe gaan we al deze elektrische bedrijfswagens laden?
Al worden alle wagens die geen CO2 uitstoten bevoordeeld, toch zullen deze maatregelen naar verwachting vooral een belangrijke impuls geven aan elektrische wagens. Elektrische wagens laten namelijk een meer efficiënt energieverbruik toe dan bijvoorbeeld waterstofauto’s. En dat vermindert dan weer de totale kosten van de levensduurcyclus (Total Cost of Ownership).
Deze elektrische wagens moeten natuurlijk worden opgeladen en bij veel bedrijven zal de elektrificatie van de bedrijfsvloot dan ook leiden tot een hoger verbruik. Zonder slimme sturing zal de toename in elektrische wagens leiden tot een duur piekverbruik dat veroorzaakt wordt door het massaal laden van de wagen bij aankomst aan kantoor. Slim laden zal dus de uitdaging worden voor bedrijven om zo de kosten voor al deze nieuwe stroom in bedwang te houden. Die slimme sturing is iets waar Yuso vandaag al sterk in gespecialiseerd is. Naast die slimme sturing zullen er echter ook meer laadpalen moeten bijkomen. Ook daar kan de federale regering ondersteuning bieden, in de vorm van fiscale stimuli voor laadinfrastructuur.
Nieuwe verhoudingen tussen werkgever en werknemer worden mogelijk!
Het feit dat de bedrijfsvloot verder elektrificeert en dat de EV’s kunnen worden opgeladen op het slimme laadplein van het bedrijf zelf, schept mogelijkheden voor nieuwe extralegale voordelen voor werknemers. Meestal wordt de bedrijfswagen van de baas deels dubbel gebruikt, dus zowel voor werk- als privé doeleinden.
Op het gebruik van een elektrische bedrijfswagen blijft een werknemer nog steeds belast via het voordeel-alle-aard (VAA) in de personenbelasting. Maar dankzij de lagere tarieven waar bedrijven van kunnen genieten voor hun elektriciteit, in combinatie met een stijging in netkosten voor particulieren, ontstaat een interessante opportuniteit. Werknemers kunnen immers efficiënt laden bij het bedrijf en gratis ontladen aan hun privéwoning. Yuso voorspelt dat er op termijn gebruiksmodellen zullen ontstaan waarbij de elektrische wagen van een werknemer overdag wordt opgeladen op de bedrijfsparking en dat diezelfde wagen ‘s avonds binnen de privé woning als stroombron gebruikt wordt. Het is precies deze Vehicle-to-Grid (V2G) technologie en het daaraan gekoppelde model dat Yuso in Zelzate aan het uitwerken is in samenwerking met SWECO en ABB.