Nieuw fiscaal regime voor elektrische bedrijfswagens

Laadstation.

Nieuws op het heetst van de naald…

Deze week besliste de federale regering over de maatregelen ter vergroening van het wagenpark aan bedrijfswagens in ons land. De meerderheid van de Belgische wagens zijn bedrijfswagens en een aangepaste fiscaliteit in het voordeel van Elektrische Voertuigen (EV’s) zal naar verwachting een sterke impuls geven in de richting van meer elektrische bedrijfswagens op onze wegen. De federale regering besliste over een pakket aan maatregelen die deze belangrijke trend moeten ondersteunen. We zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje.

2026 begint vandaag

Binnen vijf jaar biedt de regering enkel nog fiscaal gunstige regimes voor elektrische bedrijfswagens. Bedrijfswagens zijn vandaag voor de werkgever deels fiscaal aftrekbaar en deze aftrekbaarheid is al een tijd gerelateerd aan de CO2 uitstoot van de wagen zelf. Hoe lager de CO2 uitstoot, hoe meer kosten van de wagen in mindering kunnen worden gebracht van de bedrijfsbelasting.

Zo ontstond ook het tijdelijke scenario waarbij hybride wagens (auto’s die zowel van een verbrandings- als elektrische motor zijn voorzien) een fiscaal gunstregime genoten. Met de nieuwe maatregelen wil de regering bedrijven stimuleren om voor koolstofemissievrije personenwagens te kiezen. Concreet wordt vanaf 2023, dus binnen twee jaar, de aftrekbaarheid van nieuwe bestelde personenwagens die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, onderworpen aan een degressief fiscaal regime. Vanaf 2026 zullen wagens die CO2 uitstoten op die manier niet meer fiscaal aftrekbaar zijn.

Hoe gaan we al deze elektrische bedrijfswagens laden?

Al worden alle wagens die geen CO2 uitstoten bevoordeeld, toch zullen deze maatregelen naar verwachting vooral een belangrijke impuls geven aan elektrische wagens. Elektrische wagens laten namelijk een meer efficiënt energieverbruik toe dan bijvoorbeeld waterstofauto’s. En dat vermindert dan weer de totale kosten van de levensduurcyclus (Total Cost of Ownership).

Oplaadstation voor elektrische wagen

Deze elektrische wagens moeten natuurlijk worden opgeladen en bij veel bedrijven zal de elektrificatie van de bedrijfsvloot dan ook leiden tot een hoger verbruik. Zonder slimme sturing zal de toename in elektrische wagens leiden tot een duur piekverbruik dat veroorzaakt wordt door het massaal laden van de wagen bij aankomst aan kantoor. Slim laden zal dus de uitdaging worden voor bedrijven om zo de kosten voor al deze nieuwe stroom in bedwang te houden. Die slimme sturing is iets waar Yuso vandaag al sterk in gespecialiseerd is. Naast die slimme sturing zullen er echter ook meer laadpalen moeten bijkomen. Ook daar kan de federale regering ondersteuning bieden, in de vorm van fiscale stimuli voor laadinfrastructuur.

Nieuwe verhoudingen tussen werkgever en werknemer worden mogelijk!

Het feit dat de bedrijfsvloot verder elektrificeert en dat de EV’s kunnen worden opgeladen op het slimme laadplein van het bedrijf zelf, schept mogelijkheden voor nieuwe extralegale voordelen voor werknemers. Meestal wordt de bedrijfswagen van de baas deels dubbel gebruikt, dus zowel voor werk- als privé doeleinden. 

Op het gebruik van een elektrische bedrijfswagen blijft een werknemer nog steeds belast via het voordeel-alle-aard (VAA) in de personenbelasting. Maar dankzij de lagere tarieven waar bedrijven van kunnen genieten voor hun elektriciteit, in combinatie met een stijging in netkosten voor particulieren, ontstaat een interessante opportuniteit. Werknemers kunnen immers efficiënt laden bij het bedrijf en gratis ontladen aan hun privéwoning. Yuso voorspelt dat er op termijn gebruiksmodellen zullen ontstaan waarbij de elektrische wagen van een werknemer overdag wordt opgeladen op de bedrijfsparking en dat diezelfde wagen ‘s avonds binnen de privé woning als stroombron gebruikt wordt.  Het is precies deze Vehicle-to-Grid (V2G) technologie en het daaraan gekoppelde model dat Yuso in Zelzate aan het uitwerken is in samenwerking met SWECO en ABB.

Hoe kan jij met jouw bedrijf hierop anticiperen?

Yuso is reeds enkele jaren actief in de ontwikkeling van innovatieve software om het laadproces slim aan te sturen. Deze software wordt nu al intensief gebruikt bij batterijen die Yuso bij bedrijven aanstuurt, zij het dan in beide richtingen. Voor bedrijven betekent dit dat het slimme Yuso laadproces van EV’s rekening houdt met de energiekosten, de beschikbaarheid van energie en de manier waarop het netgebruik lokaal belast wordt. Op die manier kunnen de kosten voor de bijkomende laadstroom tot een minimum beperkt worden.

De basis van een samenwerking voor slim laden bestaat in een dynamisch elektriciteitscontract van Yuso, gecombineerd met de juiste keuze van hardware voor laadpunten die door Yuso gestuurd en gemonitord kan worden. Deze functionaliteit opent mogelijkheden om het laadproces te focussen op tijdstippen waar energie het voordeligst is. Ook een overdreven stijging in , vaak piek-gedreven, netkosten kan zo vermeden worden. Yuso stuurt een aantal merken van laadpalen op die ‘slimme’ manier aan en verrekent het voordeel direct in de maandelijkse factuur van jouw bedrijf. Al gauw kan je op die manier duizenden euro’s per jaar besparen op de elektrificatie van je bedrijfsvloot!


Geïnteresseerd in dit onderwerp? Lees dan zeker de artikels van HLN en VRT over de vergroening van de bedrijfswagens.

Wil je meer weten over onze slimme sturing van elektrische laadpalen of over onze levering– en injectie-oplossingen voor jouw groene energie? Mail naar info@yuso.be of neem contact op via onze chat.

Lees meer over

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Je ontvangt één nieuwsbrief per maand. Uitschrijven kan op elk moment.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de surfervaring te verbeteren. Sommige cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de website. U kan cookies weigeren, maar dit kan een impact hebben op de surfervaring. Meer info