Yuso doet aan telewerken: Business 2.0 in tijden van Corona

.

Hoe Yuso opereert in deze crisistijden

Het is niemand ontgaan de laatste weken. Wat begon als een ver-van-ons-bed vertoning in China kwam deze maand wel héél erg dichtbij. Het gaat om onze gezondheid, laten we duidelijk zijn dat dat altijd het voornaamste is. De cliché nieuwjaarswens in 2020 krijgt een bijzondere betekenis. We willen hier geen “oud nieuws” brengen, maar reflecteren wat dit “nieuwe normaal” betekent voor ondernemers en bedrijven, waarbij we Yuso zelf als voorbeeld nemen.

Yuso kiest voor efficiënte en klimaatvriendelijke bedrijfsvoering

Sinds aanvang van onze activiteiten, nu bijna 8 jaar geleden zetten, we bij Yuso sterk in op digitalisering. Onze infrastructuur maakt gebruik van cloud systemen en al onze medewerkers kunnen van dag nul vanop afstand werken. Dit is evenzeer een bewuste keuze als een noodzaak: De energiemarkt waarin Yuso actief is, is 24/7 draaiende en dwingt weekendwerk op aan alle participanten. Om dit soort werk te combineren met privé is een goed uitgeruste home-office van groot belang. Maar ook tijdens de week doen we vaak aan telewerken. Onnodige verplaatsingen zijn zowel inefficiënt voor de bedrijfsvoering als slecht voor het klimaat. En het klimaat staat uiteraard voorop bij Yuso!

De visie van Yuso op telewerken

Er zijn vandaag goede apps en tools beschikbaar om telewerken binnen een team mogelijk te maken. E-mail, online chatboxen als Slack of infrastructuur voor teleconferencing (Zoom, Google, MS Teams) maken het mogelijk binnen een muisklik in videoverbinding te staan met één of meerdere interne of externe personen.

Het zou een no-brainer moeten zijn om hier binnen een organisatie op in te spelen: Stel dat je een uur woon-werkverkeer per dag kunt vervangen door een muisklik, waarom zou je het dan niet doen? De middenweg is zeker de beste: Ervoor zorgen dat er cohesie binnen een team bestaat door af en toe samen op kantoor te werken, terwijl iedereen vrij is om de lokaliteit van zijn of haar job naar beste inschatting te beslissen.

Deze manier van werken is dan wel niet voor elke sector een mogelijkheid (denk maar aan groot- of detailhandelszaken). Maar we willen illustreren hoe een bedrijf in de dienstensector kan blijven functioneren op 100%, zelfs in deze tijden waar thuiswerk virtueel een verplichting is.

Lees meer over

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Je ontvangt één nieuwsbrief per maand. Uitschrijven kan op elk moment.

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de surfervaring te verbeteren. Sommige cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de website. U kan cookies weigeren, maar dit kan een impact hebben op de surfervaring. Meer info