Yuso werkt mee aan het eerste slimme laadplein van België

Vehicle-to-grid laadplein voorziet Sweco-gebouwen van stroom

Samen met Ingenieursbureau Sweco en technologiebedrijf ABB ontwikkelde Yuso het eerste slimme laadplein van België voor het nieuwe energieneutrale Sweco-kantoor in Zelzate. Op dit Vehicle-to-Grid (V2G) laadplein kunnen auto’s zowel opladen als ontladen. Die bidirectionele werking zorgt ervoor dat energie uit de batterij kan worden teruggestuurd naar het net of naar het kantoorgebouw. Op die manier voorziet het slimme laadplein de Sweco-gebouwen dus van stroom.

- De laadpalen, batterijen en hernieuwbare energiebronnen staan met elkaar in verbinding en worden aangestuurd op basis van vraag en aanbod op de open markt. Zo zorgt Yuso's slimme sturing voor een maximale benutting van de hernieuwbare energie.

Geproduceerde energie maximaal benutten

Het doel van Sweco is om tegen 2030 energieneutraal te worden. Dankzij dit innovatieve laadplein wordt de hernieuwbare energieproductie, de laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding gebracht. Zo wordt de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal benut en hoeft Sweco geen elektriciteit van het net af te nemen.

eerste slimme laadplein van België
Bron: Sweco

Yuso’s rol in het project

Yuso zorgt er bij dit project voor dat flexibele laadpalen slim aangestuurd worden in functie van vraag en prijs. Deze slimme aansturing zorgt voor een lagere Total Cost of Ownership (TCO), maar bevordert daarnaast ook het evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet en optimaliseert de verdere integratie van hernieuwbare bronnen.

eerste slimme laadplein van België
Bron: Belga
eerste slimme laadplein van België
Bron: Belga

Ook Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits kwam op bezoek om het project goed te keuren.

Een groeiende markt voor elektrische wagens

Niet enkel de Sweco-kantoren zijn gebaat bij een laadplein voor elektrische wagens met slimme sturing. De regering besliste dat vanaf 2026 enkel de bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto’s, fiscaal aftrekbaar zullen zijn. Synergrid verwacht daardoor een forse stijging in het aantal elektrische voertuigen, tot 1,5 miljoen in 2030.

Die toename van elektrische wagens in het Belgische energienetwerk vraagt om verschillende maatregelen, gaande van investeringen in laadinfrastructuur tot verhoogde intelligentie in sturing. En juist daar verschijnt Yuso in het plaatje. Dankzij Yuso’s slimme sturing kunnen ondernemingen en zelfstandigen hun elektrische wagens slim laden en besparen op hun energiefactuur.

 

Yuso’s slimme sturing

Yuso hanteert flexibele tarieven die het mogelijk maken om te kunnen profiteren van de laagste dagprijzen om je elektrische voertuig op te laden. De slimme sturing werkt met een app waarop je de laadparameters ingeeft. De software kan vervolgens optimaal gebruik maken van lage tarieven om de wagen op te laden.

Onderstaande figuur geeft de tarieven van Yuso (Belgische Day-Ahead Referentie uurprijzen, het vroegere Belpex) aan voor 10 mei 2021, met in het groen de minimale prijs (28 euro/MWh) en in het rood de maximale prijs (90 euro/MWh). Die dag was het gemiddelde van de uurprijzen dan wel 58 euro/MWh, toch werd er een verschil opgetekend tussen het duurste en goedkoopste tarief van maar liefst 69%!

Door een energiecontract bij Yuso af te sluiten kan je optimaal gebruikmaken van deze flexibele prijzen en tot wel 6 euro per laadbeurt besparen ofwel gemiddeld 200 tot 500 euro per wagen per jaar!

Ook interesse in een energiecontract bij Yuso met flexibele tarieven en de optie om slim te laden? Neem een kijkje naar wat wij te bieden hebben en sluit een afnamecontract voor groene energie af bij Yuso!

Lees de volledige artikels over dit slimme laadplein op Made In, HLN en Fleet.



Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

    privacy policy gelezen en ga hiermee akkoord.*